Yamaha Xj600 start på rengøring og polering

Det er ikke alle der er interesseret i at polere og rengøre sin motorcykel, for nogle er det bare et transportmiddel. Selv har jeg det sådan, at motorcyklen godt må “skinne” lidt mens jeg bliver transporteret. Hvis man køber en MC, der har en del år på vejene, kan man ikke altid forvente at den er i topform mekanisk stand eller kosmetisk.

Yamaha XJ 600 November 2016
Yamaha XJ 600 November 2016

Jeg er heldig, min nyindkøbte brugte XJ600 er i god mekanisk stand, den har haft flere ejere, den sidste var en ældre mand, kun kørte 1000 kilometer på den efter den var blevet synet. Kosmetisk kan den sagtens klare et par fotos. Men ved nærmere eftersyn, kan det godt ses at der skal bruges en del “knofedt og mirakelmidler” i løbet af vinteren, men så “skinner” den forhåbentlig også lidt mere til foråret.

Det er ikke noget nyt for mig at “shine” en motorcykel op, min tidligere Kawasaki Zl 1000 var importeret fra Tyskland, og den var hellere ikke “shinet up” da jeg fik den og det samme gjaldt en Yamaha Fj 1200
Billeder kan ses her Kawasaki ZL 1000 Før og Efter og Yamaha Fj 1200

Det bliver dog svært at leve op til samme standard som de 2 tidligere motorcykler, da deres tidligere ejer have fortaget løbende kosmetisk vedligeholdelse, det kan man ikke sige det har været gjort på min nuværende Xj600. Men så længe man er klar over hvad man køber, er det ikke noget problem. Det er jo spændende om man kan lave guld om til diamanter 🙂

Et sted skal man jo starte, så et klistermærke fra bikerfriend.dk blev sat på 🙂

Bikerfriend og forskel på behandlet skærm
Bikerfriend og forskel på behandlet skærm

Billedet ovenover viser forskellen let rengøring og renset med vinylrens,på det smalle stykke på venstre side, højre side er ubehandlet, kun tørret af.

Hvordan ser det ud bagved
Hvordan ser det ud bagved

Det var det nemme, jeg havde på fornemmelsen, at der under kåben gemte sig et større arbejde. Selve underkåben var jeg sikker på, at jeg ville finde ophæng der var knækket, for den sad lidt løs og der var et par plastikstrips her og der. Jeg er næsten sikker på de er knækket på grund af ukorrekte skruer/bolte der var blevet brugt og strammet for hårdt

Ikke originale skruer
Ikke originale skruer

Og når en motor bliver lukket inde bag kåben , sætter snavs og skidt sig, især hvis man ikke engang imellem lige tager kåben af og rengøre.

Kåbe fjernet
Underkåbe fjernet

Ganske rigtigt havde tidens tand, gjort den meget mat i det, det vil nok være utopi at tro den kan polrs helt op. Det vil kræve at motor blev afmonteret , gammel maling fjernes og derefter males igen, og så langt vil jeg ikke gå med denne xj600.

Xj600 underkåbe defekter
Xj600 underkåbe defekter

Underkåbens ophæng var i stykker flere steder, så den vil ikke blive monteret igen.

Så fremover vil den se sådan ud

Underkåbe fjernet
Underkåbe fjernet

Det var ikke vejr til at give den en ordenlig gang vask, derfor testede jeg med lidt småpolering på forskellige steder

Efter første polering med Autosol
Efter første polering med Autosol

Sædet var et af de nemme emner, en god læder fedt…

Guldbehandling af sædet :-)
Guldbehandling af sædet 🙂

…og det var det

Efter aftørring af læderfedt
Efter aftørring af læderfedt

Bileder fra de forskellige polerings forsøg kan ses i XJ600 Vinterprojekt November 2016

Der er mange timers “hygge” i garagen og før jeg kan pakke taskerne køre derudad…

Prøver slipover tasker
Prøver slipover tasker

…så er det jo heldigt at vinteren er lang… 😉

 

Leave a Reply